Ibland är vårdcentralen bättre än akuten!

För er som inte vet så har det hänt någonting med mig. Läkarna vet inte riktigt vad det är. Det kom bara så där, i fredags morse. Så vid lunch på fredagen så åkte jag in till akuten för att jag hade så ont när jag rörde mig eller andades.
Men blodprover och urinprov visade ingen inflammation eller avvikande. Vilket gjorde att läkarna hade noll koll för att jag låg och skrek och grät av smärtan när dem tryckte och slog på magen och ryggen för att hitta felet.
Dem började tro att det var något med magkatarr, njurarna eller gallan. Så jag började behandling emot magkatarren - en bedövnings shot och två tuggtabletter (som dem sa ska smaka mint, men jag lovar er - gå inte på vad läkarna säger om det för dem smakar banne mig inte mint! Trots det så hade jag konstant smärta och fick en timme senare en voltaren spruta i skinkan istället.
Jag reagerade så kraftigt på den att läkarna inte ville ge mig sån på recept så jag fick istället Diklofenak. Ifall det inte skulle hjälpa heller så fick jag kombinera den med Alvedon. Naturligtvis så blev det ingen förbättring men fortsatte inbilla mig att det blev bättre. Jag fick åka hem sen på kvällen med Diklofenaken.
Lördagen kom och inget hjälpte fortfarande, jag provade ta alla tre tabletter (Diklo, Alvedon och Ipren) i tron om att extra dos kunde hjälpa. Men inte det heller. Så natten till söndag åkte jag och Jimmy in igen och ville egentligen bara ha något annat smärtstillande. Men inte ens det fick jag. Dem gjorde samma prover igen som på fredagen, och allting visade fortfarande samma. Ingen skillnad.
Istället så fick jag tillsagt att jag inte skulle ta någon med Diklofenak om den ändå inte hjälper. Okej tänkte jag, vad ska jag göra nu då när det gör så jävla ont? Finns det inget som kan hjälpa? Vad är det för fel egentligen?
Jag blev hemskickad igen och tänker inte gå tillbaka till akuten något mer, inte sedan läkaren sa (innan jag fick åka hem) att jag har haft magproblem förut ganska många gånger, och det är många år sen. Men han tycker jag ska gå till vårdcentralen (VCT) istället för akuten när jag får så ont. Happ, allright, jag blir inte tagen på allvar och jag har inte haft så här ont - någonsin - samt att det har aldrig suttit i så här många dagar. Jag får till och med ont i ryggen för att jag har ont vare sig jag sitter/ligger/står/går.

Så idag är jag inne på 5e dagen med smärta och imorse vaknade jag av det kl 6 och gallskrek rätt ut. Både Jimmy och Julia vaknade. Jimmy sprang ner och hämtade alla 3 "smärtlindrande" och ett glas vatten i hopp om att det kunde hjälpa något. Men icke, det var mer vattnet som hjälpte.
Sen kom det och gick det hela morgonen. VCT gav mig en tid kl 13.30 idag, och han där var mycket bättre än akutläkarna. VCT kunde omedelbart utesluta gallsten för det var jag för smal för. Njursten skulle ha blivit avstickande i proverna så han har nu satt in mig på någon magmedicin som jag ska äta 2 ggr om dagen. Iallafall till en början tills vad gastroskopin visar på Torsdag.
För er som inte vet vad gastroskopi är för något så är det så att dem kör ner en kamera i halsen på mig för att titta i magen/magsäcken. Så jag blir hemma med krämpor hela veckan nu och sen får vi se från provet om jag blir sjukskriven eller om dem hittar vad det är för knas.

Det suger att vara hemma när jag sommarjobbar, och jag hoppas verkligen inte att jag blir sjukskriven längre. Det räcker med den här veckan. Men när jag frågade läkaren om hur länge han tror det tar, för jag får bara vara borta tills på fredag utan läkarintyg - så sa han att jag får ringa till dem på måndag i så fall så får dem fixa ett läkarintyg på sjukskrivning, men till en början så ska vi ta och se hur magen ser ut.

Jag är livrädd, jag vill inte ha en kamera nedkörd i halsen till magen! Usch!

Skriv gärna din åsikt

Skriv din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (det är endast jag som ser den)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du för något på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0