09-01-2010

Jag behöver hjälp med tips!  Jag ska nämligen skriva en Novell som har med en av de sju dödsynderna att göra, jag ska alltså använda det som motiv.. Högmod, Frosseri, Girighet, Vrede, Vällust, Lättja/Likgiltighet och Avund. Jag har ingen aning om vad jag ska skriv om. Om jag bara kan få något tips på vad jag skulle kunna skriva om så fungerar det ju. Men vad i just avund skulle jag skriva? Vad i just högmod skulle jag kunna skriva? Det är där jag sitter fast och jag har bara denna vecka på mig att skriva om det.

"Minns du filmen Seven med Brad Pitt från -95? Eller GB:s Magnumglassar Deadly Sins från sommaren -03? Dessa är två till synes skilda företeelser har ett gemensamt tema: de är båda uppbyggda kring de sju dödsynderna.

Kristendomens sju dödssynder är en del av vårt kulturarv och är ett återkommande motiv i böcker, filmer, konst och musik ända sedan medeltiden. Idag kan det vara svårft att föreställa sig en människa som aldrig begår dessa synder. Vem har inte frossat när släkten bjuder på julbord? Vem har inte länt likgiltighet när man skyndar förbi en tiggare i tunnelbanan? Vem blir inte avundsjuk när grannen vinner på hästar?

En novell beskriver alltså en händelse och dess upplösning, men det betyder inte att den måste vara sann. I en novell kan man tvärtom ta sig friheten att ljuga hur mycket som helst, så länge man inte bryter stilen. Eyvin Johnson lär ha sagt: 'Att dikta ör att ljuga sig fram till sanningen'. Att fantisera och ändra om i minnena kan rentav vara ett sätt att närma sig det som är svårt och smärtsamt. Man får, genom att skriva, chansen att berarbeta sina känslor och minnen.

När du skriver en novell - försök inte att skriva som någon annan, då tappar du lätt bort det du har att berätta. Var istället lyhörd för ditt eget sätt att uttrycka dig - arbeta på att hitta ditt språk! Berätta din historia utifrån ditt temprament!"

Det sista kan jag förstå själv att jag ska berätta ur mina egna ord, men jag sitter fast om vad jag ska skriva om. Jag suger på att skriva noveller. Snälla, snälla? Finns det någon som kan ge mig ett tips på om vad jag kan skriva om och om vilken av de sju dödsynderna det skulle kunna handla om? Jimmy och jag har gått och grubblat som tusan nu i 3 dagar om vad jag skulle kunna skriva och vi kommer inte på någonting. Bägge kliar sig till tusen i huvudet och dammkornen bara far runt och runt. HJÄLP MIG, snälla?!


Skriv gärna din åsikt
Postat av: Myggan

ett alternativ på högmod vore studenten som är så självsäker så hon inte gör uppgiften förrän i sista minuten, slänger ihop en novell så övertygad om sin egen förträfflighet att hon tror de kommer räcka. och sen kuggar arsle av sig?



2010-01-09 @ 21:05:06
Postat av: Johanna

HAHA det låter som du syftar på mig, men jag får en ny uppgift varje måndag och den ska vara klar varje fredag. Jag har bara tjuvstartat lite och det var tur det, för annars vet jag inte hur min vecka hade blivit :)

2010-01-09 @ 21:17:22
URL: http://jagkallasjohanna.blogg.se/

Skriv din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (det är endast jag som ser den)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du för något på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0