03-07-09 (v. 6)

Det är rätt annorluna att känna när man är gravid eller när man inte är det. jag fick reda på det i förrgår att jag var gravid. Och igår mådde jag illa nästintill hela dagen och något fruktansvärt mycket på morgonen. Men denna morgon var inte samma sak. Jag vet inte om det var för att jag vaknade av ett ryck eller om det bara inte var så just då. Dock känner jag att det är påväg att komma nu (efter oboyen)..
Snart kommer Jimmy hem så då ska jag ta och kolla om han har kollat med sin chef ännu om han kan vara ledig en timme eller så från jobbet på måndag då vi ska till MVC (mödravårdscentralen) och prata lite innan inskrivningen. Jag hoppas verkligen att allt kommer gå som det ska göra under hela graviditeten.
Sedan går jag även in i v. 6 idag och har fått reda på att vår BF (beräknad födelse) är den 4 / 3 -  2010
Jag är super nyfiken på att ta reda på könet för att jag vill kunna veta vad man kan skaffa till barnet och hela det kittet, men Jimmy vägrar, han säger till och med åt mig att jag inte får titta. Gosh! Hur ska jag kunna hålla mig? Jag vill ju veta! Jag tror jag ska ta reda på det i smyg ; )
Usch nej nu mår jag för illa för att sitta här. Jag ska kika runt lite på andra sidor, sen kommer Jimmy hem för lunch..



Du kan vara illamående på morgonen, vid matlagning eller vid andra syn eller luktintryck. Att börja komplettera din kost med kosttillskott kan vara en bra idé. Livmodern är nu stor som en clementin. Slidan har fått en blåaktig eller violett ton. Brösten förändras, vilket beror på att de körtlar som ska producera mjölk stimuleras av hormoner.

Barnet du bär på är nu fyra veckor gammalt och har huvud och bål. Från huvud till stjärt mäter det ca 4-7mm långt och växer häpnadsväckande fort. Ett anlag till hjärnan börjar växa fram. Hjärtat är inte större än ett vallmofrö, men slår starkt av egen kraft. Andra organ som lever och njurar fortsätter att utvecklas. Nervröret som förbinder ryggmärgen och hjärnan sluter sig.

Bukhåla, brösthåla, ryggrad och matsmältningssystem börjar bildas. Det som så småningom ska bli äggstockar eller testiklar ses bara som ett cellknippe. Små arm och benanlag börjar växa fram. I slutet av den sjätte veckan börjar blodomloppet att fungera. Käken och munnen utvecklas och det finns 10 tandanlag i båda käkarna.





Skriv gärna din åsikt
Postat av: Melinda

Det är ju mest spännande att INTE ta reda på könet :)

2009-07-03 @ 13:13:24
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: malin

åå ja skulle lätt vilja få reda på könet om ja va gravid:)...men kitte har sagt att han inte vill ha reda på det när det e dags så får se hur de blir me den saken:P....tänker på dig<3

2009-07-04 @ 19:57:45
Postat av: Anonym

jag struntade i att min man inte ville veta. jag har ju rätt att veta, jag BÄR barnet!!! hehe. oftast ser man det på ultraljudet runt vecka 18 ändå, vi fick t ex en stor pung rakt upp i skärmen, man bara "jaså!", man kan ju inte gärna blunda? du kan väl få veta och inte säga nåt helt enkelt? fast det är klart...om ni är rosa volang-typen blir det ju svårt...;)

2009-08-11 @ 12:50:32
URL: http://girighet.blogspot.com

Skriv din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (det är endast jag som ser den)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du för något på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0