02-10-09 (v.19)

Gud vad dagarna går fort. Jimmy och jag låg och pratade om det igår innan vi somnade, det är redan fredag. Jag tyckte nyss det blev söndag.. Måndag.. Och nu är det redan fredag. Veckorna går nästan lite för fort. Jag går till och med in i v. 19 idag och det är redan 14 veckor sen vi fick reda på att vi skulle ha barn. 14 veckor.. Nej, jag tycker det var här om veckan bara som vi fick reda på det.

V 19:

Kroppen: Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition. Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.

 

Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr. Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.





Mäklaren var ju här tisdags också och satte pris på lägenheten och vi skrev kontrakt och små snackade om lite allt och ingenting. Vi tycker definitivt att MälarMäklarna var mycket trevligare än Skandia Mäklarna, speciellt eftersom hon höjde priset också ; ) Dock inte så mycket som tänte (jag tänkte i helt fel bana..) Men lite bättre blev det iallafall
och idag ska hon komma och ta kort så att hon kan lägga ut den på annons. Hon tror att det kommer gå fort, grannen (som sålde sin för ca 2-3 veckor sen) tror också att det kommer gå fort. Så vi får väl hoppas på att det gör det. Och att vi snart kan få ett besked om lägenheterna som vi har satt anmälan på.. Det är bara vänta och se.. Annars får jag väl ringa ner dit när budgivningen är klar eller redan innan nu och säga att vi behöver en ny lägenhet för att vi har precis sålt våran. Dem kan ju inte sätta ut oss på gatan, och dem som köper den vill väl antaligen ha den så fort som det bara går.
Jimmy skulle komma hem på lunchen och packa in dem sista kartonerna och skräppåsarna i bilen innan mäklaren kommer, men hans lunch blev försenad för att han tydligen hade ett viktigt/bråskande jobb att fixa klart.
Jag tror jag ska ställa mig och sminka mig nu innan jobbet. Annars lär jag väl inte få någon tid. Jimmy kommer snart, mäklaren kommer mellan 2 och 3 och jag börjar kl 4 och måste ut med hunden innan  *bråttom*..

Nu är det slut på detta stökiga och halvointressanta inlägg ; )


Skriv gärna din åsikt
Postat av: Melinda

Tiden går fort :)

2009-10-02 @ 13:01:30
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: Ida

Vänta bara tills ni har fått barn för då går dagarna mkt fortare... ^^

2009-10-03 @ 09:05:10
URL: http://idakonig.blogspot.com/

Skriv din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din e-post: (det är endast jag som ser den)

URL/Har du en blogg?:

Vad har du för något på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0